Card sorting

Een card sorting heeft duidelijk gemaakt welke functies uit de morphological chart op welke pagina’s moeten komen in het ontwerp van de webshop voor Embedded Fitness. Zes testpersonen hebben hiervoor kaartjes met functies ingedeeld in verschillende categorieën. Hiervoor is gebruikgemaakt van het platform Maze.

Deelvraag

 Hoe kunnen de functies en/of methodes het beste samengevat worden in een ontwerp?

Inzichten

De resultaten van de card sorting zijn samengevat in een agreement matrix en een similarity matrix. De agreement matrix laat zien in welke categorieën een kaartje het meeste wordt geplaatst door de testpersonen. De similarity matrix laat zien met welke kaartjes een kaartje het meeste samen geplaatst wordt.

Kijkend naar de agreement matrix valt meteen op dat de testpersonen de ‘product bestel pagina’ interpreteerden als de afrekenpagina. Ook was het verschil tussen de pagina’s ‘winkel’ en ‘producten’ niet helemaal duidelijk voor de testpersonen. De winkelpagina heb ik daarom weggelaten in mijn analyse van de resultaten.

Uit de agreement matrix blijkt dat de kaarten en categorieën het beste als volgende verdeeld kunnen worden:

  • Winkelmandje
    • Betalen
    • Bestelling bekijken
  • Producten (winkel)
    • Product tegels
    • Prijs
  • Product info pagina
    • Technische specificaties
    • Product samenstellen
    • Wat zit er in de doos?
    • Prijs
    • Accessoires toevoegen
    • Bestelknop
    • Aanbevolen producten
  • Homepagina
    • Header tegel
    • Header slider
    • CTA knop
    • USP’s
    • Aanbevolen producten
  • Afrekenpagina (product bestellen)
    • Offerte formulier
    • Bestelling bekijken
    • Bestelknop
    • Verzendkosten
    • Adresgegevens
    • Accessoires toevoegen
  • Menubalk
    • Inloggen
    • Aanbevolen producten
  • Contactpagina
    • Offerte formulier
    • Adresgegevens
  • Over ons
    • /

Uit de similarity matrix blijkt dat prijs, technische specificaties, product samenstellen, ‘wat zit er in de doos?’, accessoires toevoegen en de bestelknop vaak in dezelfde categorie zitten. Deze kunnen dus het beste op dezelfde pagina staan.

Header slider zit vaak in dezelfde categorie als CTA knop. Het zou dus verstandig zijn om een CTA knop in de header slider te verwerken.

Aanbevolen producten, inloggen en offerteknop door alle testpersonen in andere categorieën geplaatst en komen daardoor in (bijna) alle categorieën voor. Dit zijn dus functies die op elke pagina geplaatst zouden kunnen worden.

De helft van de testpersonen heeft adresgegevens bij verzendkosten gezet. Daaruit blijkt dat de testpersonen de verzendkosten meer associëren met het afrekenen dan met het samenstellen van het product.

Conclusie

Uit de card sorting is gebleken welke functies het beste op welke pagina’s kunnen komen volgens potentiële klanten van Embedded Fitness. De testpersonen hebben hun antwoorden vooral gebaseerd op wat ze bij bestaande websites zien en daar prettig vonden. Aanbevolen producten, inloggen en offerteknop kunnen op elke pagina geplaatst worden. Verzendkosten worden meer verwacht op de afrekenpagina als op de productpagina.

De resultaten van de card sorting zijn verwerkt in de wireframes.