Adviesdocument
Er is een adviesdocument opgesteld aan de hand van de vooronderzoeken, het high-fidelity prototype, de gebruikerstesten en de evaluaties. Dit is gedaan om advies te geven aan Embedded Fitness. Er wordt behandeld waar rekening mee moet worden gehouden bij het bouwen van de webshop en welke knelpunten en nog in het proces zaten die buiten mijn scope vielen.
Daarnaast wordt er in het adviesdocument geadviseerd over welke functies nog meer van pas kunnen komen voor Embedded Fitness en waarom. Embedded Fitness kan deze dan op een later moment zelf implementeren.
Advies
Website realisatie
Het is belangrijk dat, nu dat er een ontwerp is, de webshop ook daadwerkelijk gerealiseerd wordt. Embedded Fitness heeft hiervoor al een externe partij benaderd en overdracht is al begonnen. Deze externe partij zou rekening moeten houden met het volgende:
- Het high-fidelity prototype dient als referentie te worden gebruikt voor het bouwen van de webshop. Er is rekening gehouden met de komst van een nieuwe huisstijl. Voor nu is de Deca UI kit gebruikt voor het ontwerp.
- Er is nu alleen een klikbaar prototype van het design. De website kan met de pxCode plug-in voor Figma geëxporteerd worden. Je kunt met pxCode zowel naar React code als WordPress thema exporteren. Ook kun je aangeven welke elementen genest moeten worden voor nettere code.
Als alternatief kan de builder.io plug-in voor Figma gebruikt worden. Ook hiermee kan naar React code geëxporteerd worden, maar niet naar WordPress. Wel kun je met builder.io naar nog veel meer andere programmeertalen exporteren. Je kunt echter hier niet aangeven welke elementen worden genest.
- Uit de gebruikerstests bleek dat de mis-klik ratio relatief hoog ligt, omdat het voor de testpersonen niet altijd duidelijk was waar wel en niet op geklikt kon worden. Het is belangrijk dat alle buttons en inputvelden in de webshop wel werken. Daarnaast moeten alle buttons een hover state hebben.
- Uit de gebruikerstests is ook gebleken dat het erg belangrijk is dat klanten de producten goed kunnen vinden. Daarom is het aan te raden voor Embedded Fitness om toch het winkeloverzicht te gebruiken. Dit maakt het namelijk veel makkelijker voor gebruikers om een product te vinden.
- Er moet een backend komen voor de webshop die de bestellingen doorstuurt naar het Zoho CRM-systeem. Hiervoor kan de Zoho CRM API worden gebruikt. Onderzoek hiernaar viel buiten mijn scope.
Andere knelpunten in het bestelproces
Uit de expert interviews bleek dat er nog enkele knelpunten in andere onderdelen van het bestelproces zitten die aangepakt moeten worden. Deze knelpunten vielen buiten mijn scope, maar het is wel belangrijk dat Embedded Fitness deze knelpunten aanpakt.
- Nazorg
- Klanten moeten hun licentie(s) kunnen verlengen. Op dit moment kan dat alleen als de klant uit eigen initiatief contact opneemt met Carla of Jaco. Uit de gebruikerstests is gebleken dat klanten hun licentie graag in hun account willen verlengen. Omdat dit buiten de scope van deze opdracht valt, is hiervoor nog geen pagina gemaakt. Er wordt echter wel al naar verwezen op de account pagina. Naast een webpagina voor verlenging moet er ook een licentiesysteem komen dat in verbinding staat met de accountpagina van de webshop.
- Op dit moment krijgen klanten na het tekenen van de verkooporder geen updates meer over hun bestelling. Na het verzenden van de bestelling heeft ook Embedded Fitness geen zicht meer op het pakket.
Daarom is het belangrijk dat via de account pagina de bestelling getraceerd kan worden. Dit kan bijvoorbeeld door de PostNL API of de DHL API te gebruiken. Dit hangt af van welke bezorgservice Embedded Fitness gebruikt. Daarmee kan de verzendstatus van pakketten opgehaald worden. - De werknemers van Embedded Fitness kunnen op dit moment niet zien of er al voorgaand contact is geweest als een klant contact opneemt. Het is belangrijk dat dit consequent bijgehouden wordt en dat dit in het CRM-systeem (Zoho) terecht komt. Ook hiervoor zou de Zoho CRM API gebruikt kunnen worden.
- Verhuur / demo aanvragen
- Op dit moment kan het aanvragen van een demo of huur product(en) alleen via het contactformulier. Het is wenselijk om een boekingssysteem toe te voegen. De werknemers van Embedded Fitness hebben dan namelijk meer inzicht in welke producten beschikbaar zijn en wanneer welk product klaar moet staan. De klanten kunnen met een boekingssysteem makkelijk zelf een datum kiezen voor verhuur en zien wanneer het product dat ze willen lenen al geboekt is.
Bij het ontwerpen van het high-fidelity prototype is rekening gehouden met eventuele toevoeging van een boekingssysteem. De knoppen die nu verwijzen naar het contactformulier, kunnen makkelijk hergebruikt worden voor verwijzing naar het boekingssysteem.
- Op dit moment kan het aanvragen van een demo of huur product(en) alleen via het contactformulier. Het is wenselijk om een boekingssysteem toe te voegen. De werknemers van Embedded Fitness hebben dan namelijk meer inzicht in welke producten beschikbaar zijn en wanneer welk product klaar moet staan. De klanten kunnen met een boekingssysteem makkelijk zelf een datum kiezen voor verhuur en zien wanneer het product dat ze willen lenen al geboekt is.
De rest van het bestelproces
Uit contact met de werknemers van Embedded Fitness, gedurende het opstellen van de productpagina’s voor de SmartClips, is gebleken dat het bijbestellen daarvan niet vanzelfsprekend is. Eerder aangeschafte SmartClips moeten terug naar Embedded Fitness om gekoppeld te worden. Daarna worden de SmartClips met de nieuwe set erbij terug gestuurd naar de klant. Dit is erg omslachtig voor de klant. SmartClips moeten automatisch gekoppeld kunnen worden, zodat ze niet hoeven worden teruggestuurd. Tot die tijd is het belangrijk dat dit duidelijk in de webshop wordt vermeld en dat bij het plaatsen van een losse SmartClip of uitbreidingsset een waarschuwing wordt gegeven aan de klant. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een pop-up.
Uit de customer journey van het oude bestelproces bleek dat Embedded Fitness van plan is om in de toekomst enkele spellen, of uitbreidingen daarvoor, los aan te bieden. Wanneer het zover is, kunnen deze spellen als accessoire toegevoegd worden. Dat is de makkelijkste manier om de spellen aan te bieden. Het is wel raadzaam om de spellen apart van de accessoires weer te geven op het winkeloverzicht.
Daarnaast bleek uit de online analytics dat het bezoekersaantal op de Embedded Fitness website veel lager ligt als bij concurrenten. Binnen mijn scope viel alleen het aanschaffen van producten. Echter, om de conversieratio te verhogen, moeten er ook meer klanten de website bezoeken. Daarvoor moeten er meer klanten naar de website gebracht worden. Hiervoor is een betere marketing strategie nodig. Het bedenken van een marketing strategie viel echter buiten de scope van dit project.
Bekijk het volledige adviesdocument voor meer informatie of bekijk de leeswijzer om door het hele project geleid te worden.