Online analytics

Online analytics geven een beter beeld van de ervaring van de klant. Daarom zijn de Google Analytics van de Embedded Fitness website geanalyseerd. Hieruit blijkt dat elke maand meer dan 2000 bezoekers de website bekijken. De helft van de bezoekers verlaat echter meteen de website. Bezoekers kijken vooral naar de pagina’s “Over ons” en “Contact”. Het populairste product is de SmartClips.

Deelvraag

Hoelang duurt het verkoopproces nu en welke bottlenecks zitten hierin?

Pie chart uit de online analytics van Embedded Fitness. Deze pie chart weergeeft de verdeling in nieuwe bezoekers (87%) en terugkomende bezoekers (13%).
Nieuwe en terugkomende bezoekers.

Inzichten

De populairste producten worden gemiddeld 2.32 minuten bekeken. Het populairste product is verreweg de SmartClips. Daarna volgen de SmartGoals en SmartWall en tenslotte de SmartBike.

Klanten bekijken de “Over ons” pagina het langste, gemiddeld 4.28 minuten. Gemiddeld blijven klanten 1.56 minuten op een pagina. Een sessie duurt tussen de 53 seconden (nieuwe gebruikers) en 2.58 minuten (terugkomende gebruikers).

In de afgelopen 12 maanden (van november 2021 tot oktober 2022) bezochten 26.870 gebruikers de website van Embedded Fitnes. De website heeft in die periode dus gemiddeld 2239 gebruikers per maand gehad. Als je het gemiddeld gebruikers van 2239 per maand vergelijkt met die van concurrenten Blazepod (33.700 gebruikers) en Fitlight (12.000 gebruikers), dan valt op dat het aantal gebruikers bij Embedded Fitness veel lager ligt dan bij concurrenten.

Online analytics van enkele concurrenten van Embedded Fitness
Traffic comparison | blazepod.eu vs fitlighttraining.com

Van de nieuwe bezoekers verlaat 26,76% meteen de website (0 seconden). Van de terugkerende bezoekers verlaat 19,13% meteen de website (0 seconden). De gemiddelde bounce rate van websites is 58,1%. Webshops hebben gemiddeld de laagste bounce rate, namelijk 47,39%. Embedded Fitness zit ruim onder de gemiddelde bounce rate, wat een uitstekend resultaat is. Daarnaast zit Embedded Fitness tussen concurrenten Blazepod (36,76%) en Fitlight (20,4%) in met hun bounce rate. Dat is dus heel netjes.

In september 2022 werden zeven offertes aangevraagd. Daarvan werden drie offertes aangevraagd door klanten die nog niet eerder de website bezocht hadden. Dit is opvallend omdat 87% van de gebruikers een nieuwe bezoeker is. Nieuwe bezoekers plaatsen dus veel minder vaak een offerteaanvraag als terugkomende bezoekers.

Dit betekent dat Embedded Fitness een conversieratio heeft van 0.3%. Dit is een stuk lager dan de gemiddelde conversiepercentages in gerelateerde e-commerce industrieën. Dit is namelijk gemiddeld 1,75% in de sport & recreatiebranche en 3,62% in de gezondheid & welzijnsbranche.

Conclusie

Uit de online analytics is gebleken dat het deel van het verkoopproces dat zich op de website van Embedded Fitness afspeelt, gemiddeld tussen de een en de drie minuten duurt. Daarna wordt er een offerteaanvraag gedaan of verlaat de gebruiker de website. Het contact verloopt daarna via e-mail of telefoon, dus gebruikers komen niet snel meer terug op de website. Een groot deel van het verkoopproces gebeurt dus buiten de website. Door een groter deel van het verkoopproces op de website plaats te laten vinden, zou het verkoopproces meer geautomatiseerd kunnen worden.

Gebruikers blijven het langste hangen op de “Over ons” pagina en de “SmartClips” pagina. Dit is logisch, want de SmartClips staan bovenaan in het menu en zijn ook het meest bekeken product. De “SmartGoals”, een ander product van Embedded Fitness, en de contactpagina zijn ook erg populair. De contactpagina wordt gebruikt om offertes aan te vragen, dus ook hier is enige populariteit niet geheel onverwachts.

87% van de gemiddeld 2239 maandelijkse bezoekers zijn nieuwe gebruikers. Opvallend is dat er maar drie nieuwe gebruikers een offerte plaatsten in de afgelopen maand, maar dat bezoekers de website niet snel verlaten. Bezoekers blijven zelfs ongeveer net zo lang op de website van Embedded Fitness als op de websites van concurrenten. Daarentegen is het aantal bezoekers wel aanzienlijk lager dan bij concurrenten. Het conversiepercentage ligt ook lager dan in vergelijkbare industrieën.

Dit zijn pijnpunten waar mogelijk optimalisatie toegepast kan worden, zodat het aanvragen van offertes en plaatsen van bestellingen makkelijker wordt. Het verhogen van het aantal conversies ligt buiten mijn scope, maar toch kan een beter bestelsysteem een hoger aantal conversies tot gevolg hebben en daarmee indirect op zijn minst dit probleem verminderen.